خواص سيب زميني

سايت تفريحي آرزوها

خواص سيب زميني

۲۰ بازديد

خواص سيب زميني

 

سيب زميني, خواص مفيد سيب زميني براي پوست و مو و كودكان, زيان هاي سيب زميني,sib-zamini

 



خواص مفيد سيب زميني كباب پز و آب پز شده و زيان هاي سيب زميني سرخ كرده

سيب زميني يكي از پر مصرف ترين مواد غذايي در سر تا سر جهان است و گياه بومي آمريكاي جنوبي است و هنوزم به صورت وحشي در شيلي و آرژانتين رشد مي كند. در قرن ۱۶ ام براي اولين بار به وسيله اسپانيايي ها به اروپا برده شد و در ايران هم براي اولين بار توسط ميرزا ملكم خان به ايران آورده شده و در روستايي بنام پشند در اطراف كرج كاشته شد و براي همين به سيب زميني پشندي هم معروف است.

ما از سيب زميني در پخت اكثرا غذاهامون مانند آبگوشت, كوكو سيب زميني و ... استفاده مي كنيم. ماده اصلي موجود در سيب زميني نشاسته است كه معمولا ۹ تا ۲۵ درصد سيب زميني را تشكيل مي دهد. سيب زميني آپ پز يا كباب شده غني از ويتامين هاي گروه B و C و مواد معدني از جمله پتاسيم, فسفر, آنتي اكسيدان ها, فيبر و كربوهيدرات ها مي باشد.


نحوه پخت صحيح سيب زميني

پختن سيب زميني به صورت آب پز, تنوري و كباب شده موجب حفظ خاصيت آن مي شود ولي پخت آن به صورت سرخ كرده و چيپس كه متاسفانه در كشور ما رايج است بدترين نوع پخت سيب زميني است كه خوردن آن براي اطفال مضر و براي بزرگسالان به دليل روغن زياد توصيه نمي شود.

خواص مفيد سيب زميني

مفيد براي پوست

شما مي توانيد با سيب زميني آب پز شده ماسك بي نظيري براي چين و چروك و روشن شدن رنگ پوست تان درست كنيد براي اين كار ۱ عدد سيب زميني آب پز شده را با ۱ قاشق غذاخوري عسل, ۱ قاشق غذاخوري ماست و چند قطره ليمو ترش تازه تركيب كنيد سپس آن را بر روي صورت خود بماليد و به مدت ۲۰ دقيقه صبر كنيد تا اثر كند سپس با اب گرم بشوييد.

اگر شما به طور مرتب اين ماسك را هفته اي ۲ بار استفاده كنيد علاوه بر كاهش چين و چروك هاي صورت, رنگ پوست صورت تان هم روشن تر خواهد شد.


مفيد براي كاهش اشتها

سيب زميني در مقايسه با ساير كربوهيدرات ها بسيار سير كننده و بدون چربي است و همچنين داراي قند هاي دير جذب و فيبر است. علاوه بر اين سيب زميني به دليل داشتن نوع خاصي از نشاسته در برابر آنزيم هاي گوارشي مقاومت مي كند و اين كار هضم سيب زميني را سخت مي كند و منجر به سركوب اشتها و كاهش احساس گرسنگي مي شود.


مفيد براي ريزش مو

عصاره سيب زميني به دليل ويتامين هايي كه دارد براي درمان ريزش موي سر و بدن بسيار مفيد است و از موهاي شما در برابر شكندگي و آسيب محافظت مي كند. براي درمان ريزش موي خود مي توانيد از ماسك سيب زميني استفاده كنيد.

براي اين كار سيب زميني رنده شده را با زرده تخم مرغ و عسل در يك كاسه تركيب كنيد و سپس اين ماسك را به طور مستقيم روي پوست سر خشك بماليد و بعد از چند دقيقه بشوييد.


مفيد براي كودكان

سيب زميني به دليل داشتن فيبر و پتاسيم در رژيم غذايي كودكان ۱ تا ۳ ساله پيشنهاد مي شود. تحقيقات نشان مي دهد كه اكثر كودكان ۱ تا ۳ سال تنها ۶۷ درصد از پتاسيم مورد نياز و ۵۵ درصد از فيبر مورد نيازشان را مصرف مي كنند بنابراين كودك شما با خوردن سيب زميني تا ۸ درصد نيازش به فيبر تامين مي شود كه اين نقش مهمي در رشد, نمو و سلامت كودك شما خواهد داشت.


مفيد براي سوختگي

اگر به پماد هاي سوختگي دسترسي ندارد شما مي توانيد يك سيب زميني خام را از وسط نصف كنيد و بر روي محل سوختگي بگذاريد و يا آن را رنده كنيد و با دست به آرامي بر روي محل سوختگي بماليد و سپس با يك پارچه سبك و تميز روي سوختگي بگذاريد اين كار باعث تسكين سوختگي هاي سطحي و كمك به بهبودي پوست تان خواهد شد.


مفيد براي كاهش استرس

سيب زميني به دليل داشتن ويتامين B6 نقش مهمي در كاهش و رفع استرس و اضطراب دارد و با خوردن سيب زميني در بدن هورمون آدرنالين توليد مي شود كه به مغز انسان در مقابله با استرس عوامل و عصبي كمك مي كند. توجه داشته باشيد براي اين كار بايد سيب زميني را به صورت بخار پز و يا در فر به صورت كبابي بپزيد و با سرخ كردن خواص سيب زميني از بين مي رود.


مفيد براي كاهش فشار خون و خستگي

تحقيقات نشان داده است مصرف منظم سيب زميني نه تنها باعث چاقي نمي شود بلكه باعث كاهش فشار خون مي شود. همچنين سيب زميني به دليل اينكه حاوي مقدار زيادي پتاسيم بوده مصرف آن در رفع و كاهش خستگي بسيار مفيد است چونكه بدن انسان براي فعال سازي محرك هاي عصبي و به حركت درآوردن عضلات به پتاسيم نياز دارد.


مفيد براي تقويت حافظه

به اعتقاد دانشمندان در تمامي كربوهيدرات ها موادي وجود دارد كه موجب تقويت امواج فرستاده شده به مغز مي شود و با اين كار بازدهي حافظه بيشتر مي شود سيب زميني هم به دليل اينكه يكي از كربوهيدارت ها است شما مي توانيد نيم ساعت قبل از مطالعه سيب زميني آب پز شده را بخوريد تا قدرت يادگيري خودتان را تقويت كنيد.

زيان هاي سيب زميني

افزايش قند خون

سيب زميني به دليل اينكه حاوي مقدار زيادي نشاسته است در افرادي كه مبتلا به بيماري قند خون هستند باعث افزايش قند خون مي شود اين افراد قبل از مصرف سيب زميني بايد با پزشك خود مشورت كنند.


مضر براي زنان باردار

تحقيقات نشان داده است خانم هايي كه از قبل بارداري سيب زميني زياد مصرف مي كردند بيشتر در معرض ابتلا به ديابت دوران بارداري قرار مي گيرند نتايج تحقيقات به اين قرار است كه اين بيماري در زناني كه قبل از بارداري بين ۲ تا ۴ فنجان سيب زميني در هفته مصرف مي كردند تا ۷۲ درصد افزايش مي يابد.


همچنين ببينيد : • خواص نمك

 

منبع : http://telegra.ph/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D8%A8-%D9%BE%D8%B2-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AF-05-09

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.