خواص گوجه فرنگي

سايت تفريحي آرزوها

خواص گوجه فرنگي

۱۶ بازديد

خواص گوجه فرنگي

 

خواص گوجه فرنگي براي پوست و مو, خواص گوجه فرنگي در لاغري, مضرات گوجه فرنگي

 



گوجه فرنگي با نام علمي Solanum lycopersicum يكي ديگر از خوراكي هايي است كه امروزه به روش هاي مختلفي به صورت خام و يا پخته مصرف مي كنيم و همه ما به آن را به عنوان ميوه مي شناسيم ولي در اصل در علم باغباني به دليل اينكه گوجه فرنگي هسته ندارد در دسته سبزيجات قرار مي گيرد.

گوجه فرنگي سرشاز از ويتامين هاي سي, كا, آ , ب۶ و همچنين ليكوپن, پتاسيم, فولات, تيامين, منيزيم, نياسين, كلسيم, فسفر و مس است كه همه اينها براي سلامت بدن انسان لازم و ضروري هستند. گوجه فرنگي بومي آمريكاي جنوبي و مركزي بود و سپس به كشورهاي ديگر جهان توسط اسپانيا انتقال داده شد و هم اكنون در تمامي جهان, انواع مختلفي از اين كياه پرورش داده مي شود.

جالب است بدانيد گوجه فرنگي در كل جهان نزديك به يك سوم كل مساحت مختص به كشت تره بار را به خود اختصاص داده است. در كشور ايران طبق آمار جهاني هر نفر به طور ميانگين در طول يك سال به تنهايي ۴۹ كيلوگرم گوجه فرنگي مصرف مي كند.

خواص مفيد گوجه فرنگي

مفيد براي كاهش وزن

اگر رژيم داريد و در تلاش هستيد كه وزن كم كنيد بهتر است به رژيم غذايي خود گوجه فرنگي را اضافه كنيد چون كلسترول, چربي و كالري آن كم است و از طرفي پر از فيبر و آب است و شكم تان را پر آب مي كند. بهتر است گوجه فرنگي را به صورت خام مصرف كنيد.

مفيد براي بينايي

گوجه فرنگي سرشار از ويتامين آ, ب و ث است كه قدرت بينايي شما را تقويت مي كند و از شب كوري چشمان شما پيشگيري مي كند. همچنين مصرف گوجه فرنگي احتمال مبتلا به بيماري آب مرواريد را تا حد زيادي كاهش مي دهد و حاوي مقادير زيادي از آنتي اكسيدان هايي مانند زئازانتين, ليكوپن، و لوتئين است كه در مقابل اشعه هاي مضر نور آفتاب از چشمان شما محافظت مي كند.

مفيد براي افراد ديابتي

گوجه فرنگي حاوي ماده اي بنام كروم است كه اين ماده قند خون شما را كنترل مي كند و از بالا رفتن فشار جلوگيري مي كند همچنين به دليل اينكه حاوي كربوهيدارت كمي است به كاهش سطح قند خون كمك مي كند. جالب است بدانيد آنتي اكسيدان هاي موجود در گوجه فرنگي از بخش هايي از بدن مانند گردش خون و كليه ها كه در اثر ديابت آسيب مي بينند محافظت مي كند.

مفيد براي پوست

گوجه فرنگي به دليل اينكه حاوي آنتي اكسيدان ليكوپن مي باشد و اين آنتي اكسيدان از از پوست شما در مقابل اشعه مضر فرابنفش كه دليل اصلي ايجاد چين و چروك ريز روي پوست است محافظت مي كند. پس با مصرف گوجه فرنگي مي توانيد پوستي زيبا و تمييز داشته باشيد.

مفيد براي مو

ويتامين ها و آهن موجود در گوجه فرنگي براي تقويت موها بسيار مفيد است و موهاي آسيب ديده را ترميم و درخشان مي كند همچنين اسيديه موجود در گوجه فرنگي باعث متعادل سازي سطح ph موها مي شود.

مفيد براي استخوان ها

گوجه فرنگي به دليل داشتن ويتامين كا و كلسيم استخوان هاي شما را تقويت مي كند مخصوصا آنتي اكسيداني بنام ليكوپن كه در گوجه فرنگي موجود است تراكم استخوان را بهبود مي بخشد و از پوكي استخوان جلوگيري مي كند.

زيان هاي مصرف گوجه فرنگي


مضر براي افراد مبتلا به ناراحتي معده

اگر مشكل ناراحتي معده داريد توصيه مي كنيم در مصرف گوجه فرنگي زياده روزي نكنيد زيرا در بعضي از افراد كه معده حساسي دارند هضم گوجه فرنگي مشكل است.

مضر براي افراد مبتلا به آسم و آلرژي

افرادي كه دچار آلرژي و آسم هستند بايد در مصرف مواد حساسيت زا مانند گوجه فرنگي احتياط كنند. البته در صورتي كه افراد مبتلا به بيماري آسم و آلرژي به گوجه فرنگي حساسيت ندارند مي توانند از گوجه فرنگي استفاده كنند.


همچنين ببينيد : خواص سيب زميني خواص نمكخواص پياز خواص خيار 

http://telegra.ph/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-Solanum-lycopersicum-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-05-19

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.