خواص خيار

سايت تفريحي آرزوها

خواص خيار

۱۸ بازديد

خواص خيار

 

خواص مفيد خيار, مضرات خيار, خواص خيار براي پوست, khiyar

 



خواص باورنكردني خيار براي كاهش وزن و لاغري تا سلامت پوست و مضرات خيار

خيار گياهي يك ساله و سبز رنگ كه داراي ساقه خزنده و پوشيده از خارهاي نازك و خشن است و بيشتر وزن آن را آب تشكيل مي دهد. دوره رشد و نمو خيار در حدود ۵۰ تا ۷۵ روز است و در مناطقي جنوبي كشور مانند جيرفت ۳ بار در سال اين محصول را كشت مي كنند. البته در مناطق سردسير كشور همانند آذربايجان غربي اين محصول را در فصل تابستان كه هوا گرم است به صورت يكبار كشت مي كنند.

خيار داراي خواص مفيد زيادي براي بدن است از مهمترين خواص خيار كه ناشي از آبدار بودن آن است مي توان به كاهش وزن, آبرساني به بدن و رفع تشنگي, ادرار آور بودن و دفع سموم بدن اشاره كرد همچنين خيار داراي مواد مغذي پتاسيم, كلروفيل, ويتامين هاي A , B , C و K و ۱۰ نوع املاح مدني مي باشد. توجه كنيد براي بهره مندي از حداكثر خواص خيار پيشنهاد مي كنيم آن را با پوست بخوريد زيرا بخش بزرگي از مواد معدني, فيبر و ويتامين هاي خيار در پوست آن قرار دارد.

ما علاوه بر اينكه خيار را به عنوان يك ميوه استفاده مي كنيم در تهيه خيار شور و بسياري از سالاد ها مانند سالاد فصل و ... استفاده مي كنيم.

خواص مفيد خيار

مفيد براي لاغري و كاهش وزن

۹۵ درصد از حجم خيار را آب تشكيل مي دهد و همچنين خيار به دليل مواد معدني و كالري كم كه جزو كم كالري ترين خوراكي ها محسوب مي باشد براي رژيم هاي لاغري مناسب است همچنين خيار داراي فيبر زيادي است و از خواص فيبر مي توان به افرايش احساس سيري, تسهيل جذب ريز مغذي ها, بهبود روند هضم و براي دفع مواد زائد جمع شده در روده ها بسيار لازم مي باشد. بنابراين سعي كنيد در رژيم غذايي روزانه خود حتما از خيار استفاده كنيد.


مفيد براي گوارش و رفع يبوست

فيبر و آب موجود در خيار باعث مي شود بدن تان از شر سموم موجود در سيستم گوارشي خلاص شود و هضم غذا با راحتي بيشتري صورت بگيريد. پوست خيار هم حاوي فيبر نامحصول است كه باعث افزايش حجم مدفوع شده و با افزايش سرعت حركت مواد غذايي در دستگاه گوراش به دفع بهتر و سريع تر مواد زائد از بدن كمك مي كند.


مفيد براي افراد ديابتي

يكي ديگر از خواص فيبر موجود در خيار مي توان به كنترل قند خون اشاره كرد. مواد غذايي كه داراي كربوهيدرات هستند بيشترين تأثير ممكن را بر سطح قند خون افراد داشته و ميزان مصرف اين غذاها در افرادي كه مبتلا به بيماري ديابتي هستند از اهميت بالايي برخوردار است چونكه بدن اين افراد توانايي توليد هورمون انسولين و كاهش سطح قند خون را ندارند و از طرفي خيار هم حاوي فيبر بوده و ميزان كربوهيدرات در آن بسيار ناچيز مي باشد پس خيار بهترين پيشنهاد در برنامه غذايي يك فرد مبتلا به ديابت مي باشد.


مفيد براي سلامت مغز

خيار داراي يك ماده ضد التهاب بنام فيستين مي باشد كه اين ماده به بهبود حافظه و حفاظت از سلول هاي عصبي در برابر زوال ناشي از افزايش سن بسيار مؤثر است همچنين فيستين مانع از نابودي حافظه و قدرت يادگيري مي شود پس اگر به فكر سلامت مغز خود هستيد مصرف خيار را فراموش نكنيد.


مفيد براي سلامت قلب

پتاسيم موجود در خيار با افزايش قطر عروق خوني سبب كاهش فشار خون شده و نقش اساسي در حفظ سلامت قلب دارد. تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه روزانه ۴۰۰۰ ميلي گرم پتاسيم دريافت مي كنند نسبت به كساني كه ۱۸۰۰ ميلي گرم پتاسيم در روز دريافت مي كنند به ترتيب ۳۷ درصد و ۴۹ درصد به بيماري هاي قلبي و عروقي مبتلا مي شوند.


مفيد براي پيشگيري از سرطان

خيار داراي مواد معدني, آنتي اكسيدان ها و اسيد هاي آمينه مي باشد كه اين مواد براي تغذيه سالم لازم بوده و از بدن در مقابل بسيار از بيماري ها مي تواند محافظت كند. همچنين خيار به دليل داشتن آنتي اكسيداني بنام پلي فنون ارتباط مستقيمي با كاهش ابتلا به سرطان هاي سينه, رحم, تخمدان ها و پروستات دارد.


مفيد براي سلامت مفاصل و بهبود نقرس

سيليس موجود در خيار براي سلامت مفاصل بسيار مفيد است و مي تواند به تقويت غضروف ها كمك كند و مانع از دردهاي ناشي از آرتريت شود. همچنين خيار به دليل داشتن اكثر ويتامين ها و اسيد فوليك, كلسيم, منيزيوم, فسفر با پوكي استخوان مقابله مي كند پس اگر مبتلا به بيماري آرتروز يا نقرس هستيد مصرف خيار مي تواند در درمان و بهبود بيماري شما تا حد زيادي مفيد باشد.


مفيد براي سلامت استخوان ها

دانشمندان اخيراً كشف كردند كه ويتامين K براي حفظ سلامت استخوان ها بسيار مفيد است و اين ويتامين مي تواند با افزايش تراكم استخواني و بهبود تعادل كلسيم در بدن نرخ شكستگي استخوان را كاهش دهد. از طرفي هر فنجان خيار خرد شده مي تواند تا ۱۹ درصد از ويتامين K مورد نياز بدن انسان را تأمين كند.


مفيد براي رفع سياهي و پف دور چشم

خيار سرشاز از ويتامين K مي باشد و اين ويتامين در رفع سياهي دور چشم بسيار مؤثر است همچنين خيار به دليل داشتن آسكوريبك (ويتامين C) براي رفع پف هاي زير چشم بسيار مؤثر است. براي اين كار شما مي توانيد خيار را به صورت حلقوي برش دهيد و به مدت ۲۰ دقيقه بر روي مناطق تيره و پف شده قرار بدهيد.


مفيد براي سلامت پوست

امروزه در تهيه بسياري از محصولات مراقبت از پوست از تركيبات خيار استفاده مي كنند. خيار باعث آبرساني به پوست شده و در نتيجه موجب مي شود پوست سالم و زنده اي داشته باشيد و علاوه بر اينكه رنگ پوست را روشن تر مي كند در رفع چين و چروك هاي پوست بسيار مفيد است. در واقع براي همين است كه امروز در تهيه بسيار از ماسك هاي خانگي و محصولات مراقبت از پوست از خيار استفاده مي شود.زيان هاي مصرف خيار

مصرف خيار براي افرادي كه دچار ناراحتي معده هستند مضر مي باشد و ما به افراد توصيه مي كنيم در مصرف خيار هيچ وقت زياده روي نكنند چون ممكن است موجب اختلال در دستگاه هضم شما گردد و اين كار ناراحتي و درد معده را براي شما در پي خواهد داشت.

منبع : http://telegra.ph/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D8%B8%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%88%D8%B2%D9%86-05-17

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.